ΓΕΝΙΚΕΣ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΕΙΣ ΠΕΡΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ Ο.Τ.Α.
Τα τελευταία χρόνια οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, επικεντρώνονται ολοένα και περισσότερο στην προσέλκυση ενός ευρύτερου διαφοροποιημένου κοινού. Έμφαση δίνεται στις σχέσεις του Οργανισμού με το κοινό του. Η αλλαγή αυτή στο σκοπό και τις προτεραιότητες των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης οδήγησε στην υιοθέτηση πρακτικών μάνατζμεντ, προκειμένου οι Οργανισμοί να κατανοήσουν τις προσδοκίες των δημοτών, τις ανάγκες και τις εμπειρίες τους από τη συμμετοχή τους στις δράσεις και τις εκδηλώσεις που διοργανώνουν και πραγματοποιούν.
Σήμερα οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης βελτιώνουν τις υπηρεσίες τους, δημιουργώντας ενεργητικούς επισκέπτες και επιτρέποντας την πρόσβαση και σε ιδιαίτερες ομάδες κοινού όπως στις σχολικές ομάδες, τους ηλικιωμένους, στα άτομα με ειδικές ανάγκες (ΑΜΕΑ) κ.α., αρχίζουν να χρησιμοποιούν τις νέες τεχνολογίες και το ίντερνετ, και στοχεύουν στην αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων περιβαλλοντολογικών υπηρεσιών. Σκοπός του σημειώματος αυτού είναι να παρουσιάσει και να αποτυπώσει την υφιστάμενη κατάσταση ενημέρωσης και πληροφόρησης των πολιτών και των επιχειρήσεων με τα μέσα που διαθέτει ως τώρα ο Δήμος Καλαμαριάς και συγκεκριμένα η Διεύθυνση Καθαριότητας & Ανακύκλωσης για την ανακύκλωση και το περιβάλλον. Στην συνέχεια θα αναπτύξει την επικοινωνιακή στρατηγική που πρέπει να εφαρμοσθεί και θα προτείνει ενέργειες και τρόπους για την ορθή προβολή και προώθηση της.
Η στρατηγική, στο πλαίσιο ανάπτυξης ενός Ο.Τ.Α., είναι το σύστημα λήψης αποφάσεων και καθορισμού μακροπρόθεσμων στόχων. Αφορά ένα πλάνο δράσης στο οποίο απεικονίζεται η κατεύθυνση που ο Δήμος Καλαμαριάς θα μπορούσε να ακολουθήσει στο ανταγωνιστικό περιβάλλον, ενώ παράλληλα διατυπώνονται οδηγίες για την προσέγγιση των στόχων και τον εντοπισμό των απαραίτητων πηγών.
ΔΗΜΟΣ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ-ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ & ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ
Η Στρατηγική Διοίκηση των Ο.Τ.Α. πρέπει να στοχεύει στη συνεχή επαφή του οργανισμού με το εξωτερικό του περιβάλλον και στη διαρκή ανατροφοδότησή τους αναφορικά με τα όσα συμβαίνουν στην αγορά. Σε περίπτωση που κάποιος οργανισμός δεν ακολουθεί τις αρχές του στρατηγικού σχεδιασμού, τότε το πιθανότερο είναι να συνεχίζει να παράγει τις ίδιες μη αποτελεσματικές υπηρεσίες τις οποίες θα παρέχει στο ίδιο κοινό. Το αποτέλεσμα θα ήταν η αποτελεσματικότητα και η αποδοτικότητα του να εξαρτάται από τον ίδιο κύκλο ζωής υπηρεσιών, αδυνατώντας να διατηρήσει την βιωσιμότητα της και να αυξήσει την προσφορά της στο κοινωνικό σύνολο.
Προς αποφυγή των παραπάνω συνεπειών οι Ο.Τ.Α. θα πρέπει να υιοθετούν την πρακτική του στρατηγικού σχεδιασμού έχοντας ως αντικειμενικό στόχο την συνεχή και αδιάλειπτη παρουσία τους στα περιβαλλοντικά δρώμενα, καθώς και τη διατήρηση της βιωσιμότητας τους και της βελτίωσης της αποτελεσματικότητας κι αποδοτικότητας τους. Σύμφωνα με τον Middleton (1994) οι κυριότεροι λόγοι που υπαγορεύουν την αναγκαιότητα υιοθέτησης κι εφαρμογής στρατηγικού σχεδιασμού από τους Ο.Τ.Α. συνοψίζονται στα ακόλουθα:
• Η διαρκής αλλαγή του διεθνούς περιβάλλοντος. Οι αλλαγές που διαδραματίζονται στο εξωτερικό περιβάλλον ενός Ο.Τ.Α. επηρεάζουν σε πολύ μεγάλο βαθμό τη βιωσιμότητα και την αποδοτικότητά του. Γεγονότα όπως είναι η οικονομική κρίση των ημερών μας, το φαινόμενο του εκτεταμένου μεταναστευτικού ρεύματος, το λεγόμενο «γκρέμισμα συνόρων» (π.χ. Ευρωπαϊκή Ένωση), διάφορες γεωπολιτικές-οικονομικές ανακατατάξεις, το φαινόμενο της παγκοσμιοποίησης, κ.λπ. επηρεάζουν, εμμέσως, και τις τάσεις σε οργανισμούς που ασχολούνται με το περιβάλλον, οι οποίοι καλούνται να αναδιοργανωθούν και να χαράξουν νέες πολιτικές-τακτικές αν θέλουν να παραμείνουν βιώσιμοι κι αποδοτικοί.
• Οι νόμοι της ελεύθερης αγοράς. Οι Ο.Τ.Α. υπόκεινται κι αυτοί κατά κάποιο τρόπο στους νόμους της ελεύθερης αγοράς. Αντιμετωπίζουν, με άλλα λόγια, ανταγωνισμό και μάλιστα έντονο τόσο σε εθνικό, όσο και σε διεθνές επίπεδο. Σε αυτό το ανταγωνιστικό κλίμα, οργανισμοί κερδοσκοπικοί αλλά και μη-κερδοσκοπικοί καλούνται να αναδιοργανώσουν τις μεθόδους οργάνωσης και διοίκησής τους. Νέες
ΔΗΜΟΣ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ-ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ & ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ
προσεγγίσεις στη διοίκηση, διαμόρφωση στόχων με μετρήσιμους δείκτες απόδοσης και ποιοτικές επενδύσεις σε ανθρώπινο δυναμικό και άλλους πόρους επιβάλλονται προκειμένου οι Ο.Τ.Α. να παραμείνουν ενεργά στο προσκήνιο και να συνεχίσουν να έχουν σημαντική προσφορά στο κοινωνικό σύνολο.
• Το νέο «προφίλ» του σύγχρονου καταναλωτή. Ο ρόλος των καταναλωτών-δημοτών έχει αλλάξει δραματικά στις μέρες μας. Ο σύγχρονος καταναλωτής-δημότης είναι περισσότερο ενημερωμένος κι απαιτητικός αναφορικά με τις υπηρεσίες και τα προϊόντα περιβαλλοντικής φύσεως που του παρέχονται. Οι πολυάριθμες πηγές ενημέρωσης των δημοτών , οι οποίες ξεφεύγουν σε ορισμένες περιπτώσεις κι από τον έλεγχο ή τη δικαιοδοσία των Ο.Τ.Α. (π.χ. διαδίκτυο και κοινωνικό διαδίκτυο), έχουν καταστήσει τον ρόλο των δημοτών ιδιαίτερα σημαντικό για τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Επίσης, η έντονη τουριστική κινητικότητα, πίσω από την οποία υπάρχει ολόκληρη βιομηχανία τουρισμού, έχει δημιουργήσει ένα Ελληνικό κοινό με «περιβαλλοντική συνείδηση» επηρεασμένο σε μεγάλο βαθμό από τον εξωτερικό παράγοντα και σε σημαντικό βαθμό καλλιεργημένη και απαιτητική. Οι Ο.Τ.Α. πρέπει να είναι σε θέση να στηρίζουν το κοινό τους, αναφορικά με τις επιθυμίες, τις προτιμήσεις και τις απαιτήσεις τους. Η υιοθέτηση κι εφαρμογή στρατηγικού σχεδιασμού έρχεται να καλύψει αυτή την ανάγκη των Ο.Τ.Α..
Γίνεται, επομένως, αντιληπτό πως η στρατηγική διοίκηση, σκέψη και σχεδιασμός αποτελεί κυρίαρχο εργαλείο στα χέρια της διοίκησης ενός Δήμου. Στη συνέχεια παρουσιάζεται η ανάπτυξη του στρατηγικού επιχειρηματικού σχεδίου ή πλάνου, όπως ονομάζεται, του κυριότερου εργαλείου εφαρμογής στρατηγικής διοίκησης για τον Δήμο Καλαμαριάς.
Ανάπτυξη Επικοινωνιακής Στρατηγικής Ορθής Διαχείρισης Αποβλήτων – Δήμου Καλαμαριάς